18 oktober - middag - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Ingvild Harkes - WaarBenJij.nu 18 oktober - middag - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Ingvild Harkes - WaarBenJij.nu

18 oktober - middag

Door: Ingvild Harkes

Blijf op de hoogte en volg Ingvild

05 November 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Duikstek 1: Dutch Plains
Duikstek 2: Scottish Hills

Twee duiken gemaakt. We hebben geluk met het weer, de zee is zeer kalm. Het water is warm, wel 30C. Maar dat is dus niet zo wenselijk. Er zijn al tekenen van ‘bleaching’ te zien. Ook andere koralen vertonen tekenen van ziekte. We zien ‘white band disease’ waarbij je, zoals de naam al suggereert, een witte band op het koraal laat zien waarbinnen het koraal afgestorven is. De oorzaak hiervoor is onbekend.

Een verpleegsterhaai komt even nieuwsgierig kijken. Dan gaan we aan het werk: om te inventariseren hoeveel en welke soorten vis er voorkomen, worden transecten uitgelegd. Dat zijn lange lijnen van 50 meter waarnaast alle vissen geteld worden. Ik help IMARES onderzoekster Ingrid van Beek mee de lijn uit te leggen. Het is erg leuk de onderzoekers zo aan het werk te zien. Dat is helemaal nieuw voor mij.

Voor deze trip heb ik een duikvriend en enthousiast hobby fotograaf David meegenomen. Hij maakt erg mooie onderwaterfoto’s en voor deze reis en dit verhaal is het fantastisch iemand mee te hebben die de beelden wil schieten. David doet het vol enthousiasme en is met alle onderzoekers druk in gesprek. Boven en onder water worden foto’s gemaakt.

Terug op de boot gaan alle onderzoekers aan het werk. De sponzen onderzoekers sorteren hun monsters, de anderen zoeken soorten na, of werken aan een verslag. Kortom, iedereen is op de boot is bezig. Als laatste wordt alle apparatuur gecheckt en klaargemaakt voor de volgende dag. Dan hopen we weer nieuwe mooie dingen te zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingvild

Ik ben Ingvild en sr marien adviseur bij het WNF Kusten & Oceanen programma. Ik manage de programma's in het Caribisch gebied, waaronder die in de BES eilanden: Bonaire, St Eustatius en Saba. Hiervoor hebben we een programma dat zicht richt op verduurzaming en het beheer van de mariene parken. Onder water dus. Mijn achtergrond is Antropologie en Milieukunde. Ik kijk dus vooral naar de mens - natuur verhouding. De vragen die hieraan ten grondslag liggen zijn: Hoe beheren we onze natuurlijke hulpbronnen? Wat is het effect van de mens op de oceanen en zeeen, maar ook: Wat is het effect van een veranderende leefomgeving op de mens? Ik hoop door mijn werk een steentje bij te dragen aan een mooiere en duurzame wereld.

Actief sinds 15 Okt. 2015
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 5191

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2015 - 28 Oktober 2015

Sababank Expeditie 2015

Landen bezocht: