De eerste dag op zee! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Ingvild Harkes - WaarBenJij.nu De eerste dag op zee! - Reisverslag uit Sint-Eustatius, Bonaire van Ingvild Harkes - WaarBenJij.nu

De eerste dag op zee!

Door: Ingvild Harkes

Blijf op de hoogte en volg Ingvild

28 Oktober 2015 | Bonaire, Sint-Eustatius

Zondag 18 oktober 2015:
Na een lekker ontbijt, varen we om 7.00 het zeegat van St Eustatius uit. Het schip waar we mee varen, de Caribbean Explorer II, is speciaal uitgerust voor duikers en van alle gemakken voorzien, inclusief zelf geproduceerd water. Er zijn 16 onderzoekers aan boord van voornamelijk IMARES en het NIOZ. Zij voeren allemaal biologisch onderzoek uit: van vistellingen en de dichtheid van sponzen, tot aan de productie van koraalriffen. Dit onderzoek is belangrijk om de gezondheid van de Sababank te kunnen aantonen en te zien of er veranderingen zijn.

Het Wereld Natuur Fonds is aan boord omdat we het beheer van de Sababank financieel ondersteunen. Zo hebben we recentelijk vaste boeien op de Sababank gefinancierd zodat de duik- en onderzoeksschepen kunnen ankeren zonder het koraal kapot te maken. Ook draagt het WNF bij aan de Sababank Expeditie. We vinden het namelijk heel belangrijk dat dit unieke gebied beschermd is.

De Sababank is na de Waddenzee het grootste natuurgebied van Nederland. Het is heel bijzonder dat Nederland een koraalgebied tot haar achtertuin mag rekenen. De Sababank kent een hoge biodiversiteit, maar is ook kwetsbaar. We moeten er dus heel zuinig op zijn. De Sababank is in feite een onderwater atol van 2200m2 groot wat zo’n 30 meter onder de zeespiegel ligt. Het water eromheen loopt direct af naar 1000 meter diepte. Het is dus niet verwonderlijk dat deze bank voor grote schepen een ideale ankerplaats was. Echter, het verwoestende effect van de ankerkettingen op de soms meer dan 1000 jaar oude sponzen en koralen was groot. Gelukkig is het gebied in 2011 tot een beschermd gebied uitgeroepen, waardoor dit ankeren niet meer mogelijk is. Ook de vissers gebruiken het gebied. Vooral kreeft en zeebaars zijn voor hen belangrijke soorten. Dit had effect op het ecosysteem en daarom wordt er nu gewerkt aan een beheerplan wat alleen duurzame visserij door de vissers van Saba toestaat. Aangezien dit maar een kleine groep is, is dit goed te reguleren.

Menselijk handelen is dus relatief gemakkelijk te beïnvloeden. Wat moeilijker is, zijn de externe factoren, zoals klimaatverandering. Er zijn in het verleden grote ‘bleaching events’ geweest. Koraal stierf af doordat de temperatuur van het water te hoog werd. De koraaldiertjes gaan dood, waardoor het witte skelet overblijft. Op dit moment is er een groot bleaching event in het Caribisch gebied bij Belize. Maar ook hier op de Sababank is de watertemperatuur nu ook hoog, dus we zijn benieuwd wat we onderwater gaan zien…

Mocht je de verslagen van de andere deelnemers willen lezen: http://expeditiesababank.blogspot.nl/

• 02 November 2015 - 11:43

Mattias:

Lieve SuperSter,

Adembenemend! Wat weet je het zeer nuttige grandioos met het zeer aangename te verenigen!
    Ik vrees dat ik je het nog lang niet na zal doen.
    Geweldig dat jij het doet!
    Maar beloof me dat je voorzichtig blijft doen.
    Je bent mijn super zeester,
    Mattias

• 04 November 2015 - 20:13

Heleen:

Hoi Ingvild,

Geweldig om verslag te krijgen over dit onderzoek want zo krijg ik een beetje idee van waar dit onderzoek toe dient. We mogen er als Nederlanders best trots op zijn dat we zo'n mooi buitengebied hebben maar wie weten dit?
    Veel succes bij dit onderzoek en groetjes van
    mama

Ingvild

Ik ben Ingvild en sr marien adviseur bij het WNF Kusten & Oceanen programma. Ik manage de programma's in het Caribisch gebied, waaronder die in de BES eilanden: Bonaire, St Eustatius en Saba. Hiervoor hebben we een programma dat zicht richt op verduurzaming en het beheer van de mariene parken. Onder water dus. Mijn achtergrond is Antropologie en Milieukunde. Ik kijk dus vooral naar de mens - natuur verhouding. De vragen die hieraan ten grondslag liggen zijn: Hoe beheren we onze natuurlijke hulpbronnen? Wat is het effect van de mens op de oceanen en zeeen, maar ook: Wat is het effect van een veranderende leefomgeving op de mens? Ik hoop door mijn werk een steentje bij te dragen aan een mooiere en duurzame wereld.

Actief sinds 15 Okt. 2015